Notice: add_option was called with an argument that is deprecated since version 2.3 with no alternative available. in /home/gmo/public_html/wp-includes/functions.php on line 3156

Notice: Funkcja wpdb::prepare została wywołana nieprawidłowo. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Proszę przeczytać „Odpluskwianie WordPressa”, aby dowiedzieć się więcej. (Ten komunikat został dodany w wersji 3.9.0.) in /home/gmo/public_html/wp-includes/functions.php on line 3197

Notice: Funkcja wpdb::prepare została wywołana nieprawidłowo. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Proszę przeczytać „Odpluskwianie WordPressa”, aby dowiedzieć się więcej. (Ten komunikat został dodany w wersji 4.8.3.) in /home/gmo/public_html/wp-includes/functions.php on line 3197
Michael Kors Online Shop, cheap Michael Kors, mk outlet uk, cheap ralph laruen, cheap christian louboutin , christian louboutin sale „Clean label” – znakowanie żywności po nowemu | Wolne od GMO? Chcę wiedzieć!

Notice: Trying to get property of non-object in /home/gmo/public_html/wp-content/themes/responsive-child/functions.php on line 557
Aktualności

Notice: Trying to get property of non-object in /home/gmo/public_html/wp-content/themes/responsive-child/functions.php on line 587

Notice: Funkcja wpdb::prepare została wywołana nieprawidłowo. The query argument of wpdb::prepare() must have a placeholder. Proszę przeczytać „Odpluskwianie WordPressa”, aby dowiedzieć się więcej. (Ten komunikat został dodany w wersji 3.9.0.) in /home/gmo/public_html/wp-includes/functions.php on line 3197

Notice: Funkcja wpdb::prepare została wywołana nieprawidłowo. The query does not contain the correct number of placeholders (0) for the number of arguments passed (1). Proszę przeczytać „Odpluskwianie WordPressa”, aby dowiedzieć się więcej. (Ten komunikat został dodany w wersji 4.8.3.) in /home/gmo/public_html/wp-includes/functions.php on line 3197
„Clean label” – znakowanie żywności po nowemu
http://www.saumweber.biz/images/stories/logo-clean-label_e.gif
Notice: Trying to get property of non-object in /home/gmo/public_html/wp-content/themes/responsive-child/functions.php on line 593

Notice: Undefined index: HTTP_CLIENT_IP in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 523

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 525

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 527

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 529

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 531

Notice: Undefined index: HTTP_CLIENT_IP in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 523

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 525

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 527

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 529

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 531

Notice: Undefined index: HTTP_CLIENT_IP in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 523

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 525

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 527

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 529

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 531

Notice: Undefined index: HTTP_CLIENT_IP in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 523

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 525

Notice: Undefined index: HTTP_X_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 527

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED_FOR in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 529

Notice: Undefined index: HTTP_FORWARDED in /home/gmo/public_html/wp-content/plugins/wordpress-simple-survey/functions.php on line 531

W ostatnich latach popularność zarówno wśród europejskich, jak i amerykańskich producentów spożywczych zdobył termin „clean label” (ang. czysta etykieta). Świadomy konsument, wybierający zdrową i naturalną żywność nie powinien obok tego hasła przejść obojętnie.

Clean label jest terminem ściśle związanym ze zjawiskiem tzw. czyszczenia etykiet. Ma ono swoje źródło w badaniu przeprowadzonym na brytyjskim uniwersytecie w Southampton, dotyczącym wpływu mieszanki kilku barwników pochodzenia syntetycznego oraz benzoesanu sodu na nadaktywność u dzieci. Wyniki skłoniły unijne organy ustawodawcze do wprowadzenia zmian w zakresie obowiązku etykietowania, tj. umieszczania stosownego ostrzeżenia na etykietach środków spożywczych zawierających wyżej wymienione barwniki („może mieć negatywny wpływ na aktywność i skupienie uwagi u dzieci”).

Mimo że dalsze dokładne zbadanie przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) każdego z tych związków osobno nie potwierdziło jednoznacznie tego niekorzystnego wpływu, obowiązek pozostał, a z nim obawy konsumentów o zdrowie. Przyczyniło się to do eliminacji tych składników z wielu produktów. Tak rozpoczęło się „czyszczenie” zarówno produktów, jak i ich etykiet ze składników, które mogą wzbudzać u konsumentów niechęć. Są to wszystkie składniki o obco brzmiących nazwach (co przekłada się na mniejsze zainteresowanie samym wyrobem), które wskazują na wysoki stopień przetworzenia produktu oraz są nierozpoznawalne dla zwykłego konsumenta.

Istnieją także głosy, że clean label to etykieta opisująca produkt w sposób jasny i zrozumiały dla konsumenta, dzięki czemu ma on możliwość dokonywania świadomych wyborów podczas zakupów. Taka interpretacja jest jednak mniej popularna.

Wracając do pierwszego rozumowania, działania w zakresie clean label rozpoczęto od usuwania substancji tzw. „E”. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, coraz częściej wybierających żywność o „naturalnych” cechach (stąd lubiane przez marketingowców hasła „bez konserwantów”, „wyłącznie naturalne barwniki”, „bez sztucznych dodatków”), producenci modyfikują skład swoich produktów, usuwając często dozwolone substancje dodatkowe lub zastępując je innymi składnikami żywności.

Aby zwrócić uwagę konsulentów producenci coraz częściej poszukują surowców, które mogłyby pełnić funkcję analogiczną do tej pełnionej przez substancje dodatkowe (wykorzystują na przykład ekstrakty przypraw w celu uzyskania efektu przeciwutleniającego lub też hydrolizaty białkowe czy drożdżowe jako substancje wzmacniające smak produktów, a także mąkę sojową w zastępstwie polepszaczy w pieczywie). Rozważa się także stosowanie tzw. żywności barwiącej jako alternatywy dla barwników pochodzenia syntetycznego. Niektóre produkty roślinne dodane do produktu jako składnik wywołują wręcz wtórny efekt barwiący (marchew, burak ćwikłowy, czarna porzeczka). Jest to o tyle ryzykowne, że mogą pojawić się wtedy problemy np. związane ze smakiem surowców. Nie wszystkich producentów to jednak zniechęca.

Haseł informujących o cechach żywności nie można stosować z pełną swobodą – w tym przypadku obowiązują ogólne zasady zakazujące wprowadzania konsumentów w błąd. Hasło „bez konserwantów” w odniesieniu do produktu, który zgodnie z aktualnym stanem prawnym (na czele z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 10 lipca 2007 roku w sprawie znakowania środków spożywczych, a także przepisami dotyczącymi reklamy i nieuczciwej konkurencji) nie powinien ich zawierać, byłby uznany za wprowadzający w błąd, bo dyskryminowałby inne, podobne produkty z tej samej kategorii, które również ich nie posiadają.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy brak dodatków w produkcie pozwala na nazwanie go produktem naturalnym, czy wręcz w 100% naturalnym, gdyż zależy to od wielu czynników i wymaga głębszej analizy charakterystyki produktu, przepisów prawnych i istniejących wytycznych. Problem stanowi także fakt, że barwniki nie są w przepisach prawnych skategoryzowane, więc nie należy odnosić się do kategorii naturalnych czy sztucznych barwników. Obecnie na poziomie wspólnotowym toczy się dyskusja nad rozgraniczeniem składników o właściwościach barwiących i barwników stosowanych jako dodatki.

Przy wykorzystaniu haseł powiązanych z kwestią dodatków żywności właściwe jest unikanie sugerowania, że żywność, np. zawierająca konserwanty, jest niebezpieczna dla zdrowia lub jest niezdrowa. Skoro każdy, wprowadzany do obrotu środek spożywczy musi spełniać wymagania bezpieczeństwa, zakłada się, że żywność zawierająca dodatki dopuszczone do stosowania przez Wspólnotę jest bezpieczna i nie może być opisywana jako niezdrowa.

Na podstawie: http://wsse-poznan.pl/wp-content/uploads/2012/12/CLEAN-LABEL-nowy-kierunek-w-znakowaniu-%C5%BCywno%C5%9Bci.pdf]

Powered by Fuero.pl

cheap ray bans ray ban outlet uk cheap ray bans uk ray ban sunglasses uk cheap ray ban cheap ralph lauren ralph lauren outlet uk cheap ralph lauren ralph lauren sale uk cheap moncler cheap moncler uk moncler outlet uk cheap the north face the north face outlet uk cheap north face longchamp outlet cheap longchamp bags cheap longchamp longchamp outlet uk cheap longchamp uk cheap michael kors cheap michael kors uk michael kors outlet uk cheap moncler uk moncler outlet uk